Bra-listan

Jodå, den blev lång igår. Nog för att vissa punkter, typ "klev upp i rimlig tid" inte kräver ansträngning i världsklass, men jag försöker att se till de små sakerna. (Sen är det ju roligare med en längre lista. Win-win helt enkelt. Hur bra som helst!)

Jag sitter ju hemma med magkatarr som sällskap, och sysslolöshet = apati i Saras hörn. Försöker dock att hålla modet vid liv och lägger även energi på magmedicinen "att ta hand om sig själv". Det går rätt bra.
Igår lånade jag exempelvis fyra livsmotiverande böcker. Jodå, sån är jag. Gled runt på biblioteket och försökte se sådär nochalant superintelligent ut som jag antar att man förväntas göra när man hänger där. Antingen det eller coolt nördig. Lite charmigt clueless sådär. Jag körde dock på alternativ nummer ett; superintelligent. Det gäller att spara på energin när möjlighet finnes och ta det som ligger närmast till hands. Dessutom mådde jag konstant illa så den sammanbitna looken kom som mer naturligt.

Dessutom har jag kört igång med övningarna i Mia Törnbloms Självkänsla nu! och köpte till och med en fin skrivbok för detta ändamål igår. Jag kunde riktigt känna självkänslan komma krypande redan där.
En liten detalj jag dock känner att jag kanske kommer att behöva arbeta en gnutta mer med är perfektionismen.
"PERFEKTIONISM?! DU?!" skrattar de som känner mig. Jag må ha en garderob så stökig att den knappt går att stänga, samt en total oförmåga att se dammtussar, men jäklar vad det är viktigt med den perfekta skrivboken!
Vilken färg skulle den vara; skulle jag satsa på en färgglad bok samt skriva med en svart penna... eller tvärtom? Bör boken matcha jacka/skor/väska? Vilken prisklass? Med eller utan ränder? Storlek?

Fem butiker, ett flertal googlesökningar och åtskilliga evigheter senare (detta var alltså en process som sträckte sig över flera dagar) fann jag boken.
Eller okej. Jag insåg vilken idiot jag är och tog en svart skrivbok i A5 modell för 55 SEK på Åhléns. Hell yeah!
Det började nämligen osa lite dubbelmoral om jag, för att kunna ta tag i min överambition, måste hitta den perfekta skrivboken.

Så igår tog jag tag i uppgifterna med ett småbarns iver. Resultatet blev som följer:
Lista över mina drömmar och mål här i livet - CHECK
Svar på frågor om vad som är viktigt och var fokus skulle ligga om jag endast hade 3 månader kvar att leva - CHECK
Lista över gårdagen; vad jag gjort bra, vad jag var tacksam för och vad jag behöver hjälp med - CHECK

(Allt noga listat med pennor i olika färger, allt i den blåa färgskalan. För dagens lista hade jag tänkt använda olika nyanser av grönt.)

Jodå, överambitionerna är numer ett gammalt kapitel.
Verkligen skönt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0